8 tips till mycket små företag!

Ellendelar med sigMånga tips för företagare tar för givet att du ska hyra stora lokaler och anställa. Men tänk om du jobbar med något smalt och nischat? Instrumentbygge, skrädderi eller andra områden där du är företaget? Många av tipsen förutsätter att du dessutom har ett ordentligt startkapital eller kommer att ta lån. Jag tänkte jag skulle dela med mig av vad jag har kommit fram till hittills:

1.det är supertrist att betala tillbaka företagslån…

Även små summor tar flera år att betala tillbaka och stör ditt kassaflöde. Lån kan vara ok om du vet att pengarna kommer att rulla in efteråt men om du kommer att, som många små företag gör, hanka dig fram de första 4-5 åren…

2.strunta i företagskurserna på arbetsförmedlingen och liknande…

Ge dig ut på nätet och hitta bloggarna och forumen som är mer lika dina egna förutsättningar. Internet är fullt av enmansföretagare som delar med sig av tips och smarta idéer. Bli suverän på att googla så hittar du ofta mycket bättre saker.

3.En snygg och mycket informativ hemsida gör enorm skillnad…

och den behöver inte kosta mer än några hundralappar om året. Sidor som WordPress eller Squarespace och andra tillhandahåller utmärkta mallar, redan designade som funkar toppen tills du har råd att betala en webdesigner. Stora investeringar är underbart, när de kommer vid rätt tillfälle i din utveckling och du faktiskt kan betala cash. Håll dig uppdaterad på den senaste designen på dessa sidor. Flera av dem har funktioner för att helt byta design på din sida, vilket du behöver göra var annat år, även om ändringarna inte är helt genomgripande. Du vill inte ha en hemsida som ser omodern ut. Surfa runt och se vad du gillar.

En hemsida är dessutom den bästa och billigaste reklamen du kan ha. Hitta guider på nätet på vad du behöver tänka på för att få den proffsig.

Untitled design-1

4.firman står och faller med dig själv…

Om du inte gör det kommer ingen annan att göra det heller.

5.ha tydliga öppetider…

Du behöver inte vara tillgängligt jämt men det gör en stor skillnad både för dig och dina kunder om du har vissa tider som du alltid är tillgänglig på. Ha tydliga telefontider och överväg att ha en separat företagstelefon som är avstängd utanför telefontid. Det viktigaste är inte att du hänger på telefonen jämt utan att det tydligt framgår när och hur folk kan nå dig. Var konsekvent.

En annan sida av detta är också att du är fri att lägga upp övrig tid som du trivs. Gå och träna mitt på dagen, luncha eller var ledig och vila om du skulle behöva det. Som anställd kan du luta dig mot en större organisation men nu är du själv och inplanerad vila från jobbet är mycket viktigare.

6.stäng av sociala medier…

Facebook, Instagram och andra är bra ställen för marknadsföring men de är också tomma kalorier vad det gäller förströelse. Du riskerar att bli sittande i timmar och blir mer stressad av det irrelevanta bombardemanget med info är du själv inser. Ta en paus med en bok eller promenad istället. Ägna inte mer än ett par minuter om dagen på nätet, och om du kan, stäng sedan av datorn.

En snabb bild på Instagram, delad till Facebook är ett livstecken som ofta är gott nog vissa veckor. Sofftiden ska inte underskattas.

Untitled design-2

7. det är ok att ha en ful hemsida och logga i början…

Det finns företag som alltid har jobb, i alla år, trots ful hemsida. Men de kanske skulle få roligare jobb om den var finare?

Hur ska ett nystartat företag kunna välja en stil som kommer att kännas lika fin om flera år? Det kan det inte. Om du startat företaget för att du har en ovanlig kompetens så är det dina kunskaper som är i centrum, inte din image.

Efter några år, när du börjar känna dig van, så kan du alltid göra en “rebranding”. Det kan innebära allt från att byta logga, ny hemsida, nytt företagsnamn eller ändra inriktning på dina tjänster. När du har jobbat i flera år börjar du kunna din bransch och marknad bättre och du kanske till och med har råd att tacka nej till en viss typ av jobb som du aldrig gillat? När du har mer kött på benen kan du också välja bland dina erfarenheter. Rebranding är helt normalt för ett företag och leder ofta till mycket gott. Det handlar inte om att sluta vara dig själv utan om att förtydliga ännu mer vad du håller på med.

8.att starta ett företag och driva det är som att bygga koja…

När jag var liten byggde jag små världar med infrastruktur och allt. Se företagsbyggandet i samma ljus så blir det mycket roligare. Du bygger en helt ny värld från ingenting och du kan absolut kombinera en produkt eller tjänst som folk vill ha, med en helt egen stil. Dra nytta av dina övriga intressen och passioner för att ge mer liv åt firman. Vilka är dina idoler? Läser du böcker som du vet dina kunder skulle gilla?

När företagande går bra är det som att bygga koja när man var liten och faktum är att du kommer längre om du lyckas vara i det sinnestillståndet så ofta som möjligt.

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *